Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.09.2012 14:49 - Неделен разговор
Автор: kabuli Категория: Лични дневници   
Прочетен: 798 Коментари: 2 Гласове:
2

Последна промяна: 01.10.2012 18:35


Освен че си имам личен лекар - жена - си имам и личен бръснар - пак жена - при която повече от две десетилетия редовно се подстригвам и намалям брадата.
Днес отидох да понамаля малко от бялото на брадата си. Поведохме разговор. Бръснарката ме попита дали съм гледал "Биг брадър"
- Не! Не гледам простотии! - отговорих аз.
- Е, ама може ли толкова неграмотност! - почва разпалено тя - може ли да не знаеш коя е столицата на Румъния, Германия или Белгия! Нали премахнаха границите! Тази кукундела с първобитните хора ли живее? А е и висшистка!
 - Ами със сигурност не й остава време от това "събуй гащи - обуй гащи" -  да прочете една книга или да гледа нещо разумно по телевизията.
Всичко е въпрос на култура, защото всичко е култура. Всичко, което правим и мислим е продукт на културата ни - обществена и лична. И защо намесваш първобитните хора? Какво значи "първобитни хора"?
- питам аз, а тя ме гледа учудено.
- Ма ти не знаеш ли...
- Не, защото за мен няма "първобитни, второбитни, третобитни" и не знам колко още "...битни" хора. За мен има хора, живеещи в дадени условия, които изграждат определен тип култура, познания и знания за света, които са водещи през целия техен живот. Културата, като комплекс от различни ценности, се променя, променят се и обществата. Как ти се струва, дали тази "брадърка" е по-напред по знания от "първобитната" си сестра, която със сигурност не е знаела столицата на Румъния, но е познавала отлично животните, корените, билките и начините да се лекува, "пазаруваща" лекарства директно от природата, а не от аптеката на този или онзи аптечен бос, трупащ милиони от болките на хората.
А ако "първобитните" са живели в естествените си пещери, то ние, дето живеем в изкуствените бетонни, многоетажни, нефункционални и грозни пещери, наречени "панелни жилища" колко "битни" сме по ред? За мен човек за да му е лесно в говоренето на неща, които си мисли, че ги разбира, си е измислил фрази и определения. Също като натрапеното ни от историците определение "прабългари". Няма българи "пра"-ни или непрани! Има българи, живеещи в различни епохи и принадлежащи на тях.

Платих й и тъкмо ще си тръгвам, тя ме помоли да продължим разговора.
- Знаеш ли, аз го гледам това предаване ("Биг брадър"), защото на живо наблюдавам живота на простотията.
- Едва ли някой си спомня за стихотворението на Петко Славейков "Песен за паричката ми". Щом той е написал "Радвай се парице,/всесилна царице!", значи от край време простотията струва пари. И то много пари! И то най-лъскавата! Ама какво значи "простотия"? Не е ли това атрофирала и болна в най-тежкия си стадий култура - като сбор от ценности и морални репери, водещи ни през живота. Ето, за мен даже и правенето на политика е култура. Виждаш как един филм на религиозна основа може да запали днешния свят и той да се върне във времената на кръстоносните походи. За кой ли път някой или някои решават да се "заиграят" с Мохамед и ето - целият арабски свят настръхва. Карикатури, филми и отново карикатури и филми! За какво е нужно това? Нали не сме в "първобитното" общество? Защо "белия" човек вместо да изнася култура, която да е съградена на взаимно уважение и толерантност, изнася от времето на Инквидзицията само проблеми, които не са донесли нищо добро на света? Знаеш ли, че за периода на Кръстоносните походи са избити близо 20 милиона араби?
За мен темата религия е много опасна. Тя измества на заден план умерения, спокоен и разумен разговор. Тя дава свобода на действия на неразумните, от които не можем да очакваме нищо добро.

- А ти трябва да се явиш на кастинг за Дядо Коледа - с усмивка ми каза за довиждане личната ми бръснарка, при която от над двайсет години се подстригвам и намалям брадата.
Неделя, последен хубав и слънчев септемврийски ден.




Гласувай:
2



Следващ постинг
Предишен постинг

1. apostapostoloff - А за разпада на нищото
30.09.2012 14:53
защо не си поговорхте, а?
цитирай
2. kabuli - Апостоле,
30.09.2012 15:07
има израз "За каквото и да си говорим, става въпрос за пари". "Малко" изменен той би звучал така: "За каквото и да си говорим, става въпрос за култура".
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: kabuli
Категория: Лични дневници
Прочетен: 2265687
Постинги: 2858
Коментари: 1765
Гласове: 2158
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930